Suunnittelija ja kirjailija Ingrid Fetell Lee puhuu TEDTalkissaan ilosta ja sen merkityksestä ihmisen hyvinvointiin. Hän huomauttaa onnellisuuden ja ilon semanttisesta erosta; Onnellisuus mittaa kuinka hyvältä meistä tuntuu pitkällä aikavälillä, kun taas ilo kertoo hyvän olon tunteesta siinä hetkessä. Tähän hetkelliseen hyvän olon tunteeseen on helppo tarttua myös bränditasolla ja ilon tuominen mukaan suunnitteluun on tehokas tie kohderyhmän suosikiksi.
”Happiness … measures how good we feel overtime, joy is about feeling good in the moment.”
- Ingrid Fetell Lee ‘Where joy hides and how to find it” TED2018, Huhtikuu 2018
Fetell Lee puhuu paljon ilon merkityksestä suunnittelussa ja ottaakin kantaa mm. kaupunkisuunnitteluun ja julkisten rakennusten ilmeeseen, ja siihen kuinka voimme parantaa ihmisten elämänlaatua suunnittelemalla ilo edellä. Tummat värit, suorat viivat ja terävät kulmat luonnossa viestivät vaarasta, kun taas kirkkaat värit, pehmeys ja pyöreät muodot tuovat turvan tunnetta. Positiivista tunnesidettä tavoittelevien brändien tulisi hyödyntää tätä suunnittelussa.
Ilo on yhtä tärkeää käyttäjäkokemuksissa ja vuorovaikutuksissa brändien kanssa. Brändien kuuluisi ennen kaikkea ihastuttaa ennen kuin ne vakuuttavat kohderyhmänsä. Numerot, faktat ja muut vakuuttavuustekijät ovat tärkeitä, mutta ilman syvempää tunnesidettä ne ovat melko ontto kuori.
Mieti, mikä on lempi kolajuomasi? Mieti sen jälkeen miksi asia on näin? Esimerkiksi Coca-Colan ja Pepsin välillä tuote on käytännössä sama, (otan tässä tietoisen riskin, että minut ristiinnaulitaan kommenttikentässä) joten valinta on ehdottomasti tunnepohjainen. Syitä voi olla monia: Jotkut kokevat Coca-Colan klassikoksi ja Pepsin moderniksi, kun taas joillekin on tärkeämpää kenen kanssa lempiurheilijat tekevät sponsoroitua yhteistyötä.
Mielestäni loistavia tapoja tarttua iloon brändikehityksessä, mainonnassa ja markkinoinnissa ovat kuvitukset ja ennen kaikkea liikegrafiikka. Niillä voimme pehmittää B2B markkinoinnin faktapohjaisia viestejä tai nokkelasti kuvittaa kuluttajatuotteiden kampanjoita. Kepeys ja ilo eivät poista uskottavuutta brändiltä, vaan voivat päinvastoin tuoda sitä lisää – olipa kyseessä asemaansa vakauttava startup tai pitkänlinjan korporaatio, on vaarallista vähätellä ilon merkitystä brändille ja asiakassuhteelle.
Yrityksen budjetista ja tavoitteista riippuen iloa voi tuoda liikegrafiikan keinoin hienovaraisillakin yksityiskohdilla. Sen ei aina tarvitse olla raskas 3D-tuotanto, mutta brändien kannattaa maksaa siitä. Liikegrafiikalla ja kuvituksilla voi ohjata asiakasta esim. käyttöliittymissä. Se voi palkita käyttäjää tai kertoa, jos jokin meni mönkään ja vaatii huomiota.
Twitter palkitsee käyttäjäänsä ilahduttavalla sydänanimaatiolla.
Etsy heilauttaa ostoskoria hauskasti, kun lisäät tuotteen.
Jos kengän koko on jäänyt valitsematta, Adidas huomauttaa tärisyttämällä leikkisästi kokovalikkoa.
Liikegrafiikka on voimakas työkalu muuttamaan esimerkiksi monimutkaisen tai vaikeasti lähestyttävän asian helpommaksi.
IBM, maailman suurimpia teknologiataloja, määrittelee Design Languagessaan, että kuvituksilla tulisi aina olla selkeä tarkoitus, tukea sisältöä ja ohjata käyttäjää ymmärtämään vaikeita käsitteitä, tuotteita tai palveluita. Selkeät ja yksinkertaiset kuvitukset auttavat IBM:ää tarjoamaan käyttäjilleen merkityksellistä sitoutumista. Ilahduttavat asiat tekevät laajoista kokonaisuuksista siis helpommin ymmärrettäviä, eli ilo on tehokas tapa viestiä.
Liikegrafiikka avaa myös mahdollisuuksia palvelukokonaisuuksien kommunikoimiselle ja mahdollistaa selittämisen sijaan näyttämisen.
Google ei esittelyjä kaipaa. He ovat tehneet loistavaa työtä käsitellessään toimistotyökaluja ja ohjelmistojaan ilon ja kepeyden kautta. Heidän liikegrafiikkatyylinsä viestii ohjelmistoperheen saumattomuudesta ja helppokäyttöisyydestä. Ilo on siis heille vakuuttavuustekijä.
Kuvitukset voivat myös inhimillistää kasvottomia tai abstrakteja asioita.
With Securen (ent. F-Secure) GenAI kyberturvallisuusapuri, Luminen, on miellyttävä ja ennen kaikkea ilahduttava antropomorfinen pöllö, joka tekee “kylmästä” teknologiasta lähestyttävämpää ja “lämpimämpää”. Vaikka kyberturvallisuus on erittäin vakava aihe, pystyy sitäkin käsitellä ilman maailmanlopun kuvastoa. Asioista ei tarvitse tehdä pelottavia turhaan, vaan vaikeitakin asioita voidaan käsitellä ilon kautta.
Miksi ilo on niin tärkeä asia? Sen lisäksi, että se lisää luottamuksen tunnetta asiakkaissa, syvällä sisimmässämme meillä kaikilla on impulssi etsiä iloa ympäristöstämme. Ilo on suoraan yhteydessä perusvaistoomme selviytyä. Pyrkimys kohti iloa on pyrkimys kohti elämää.
“The drive toward joy is the drive toward life.”
- Ingrid Fetell Lee ‘Where joy hides and how to find it” TED2018, Huhtikuu 2018
Kirjoittaja on Kauas Creativen Art Director Yasir, joka puhuu ilon tärkeydestä brändeille liikegrafiikan avulla.