Mainonnassa luovuus ja kaupallisuus kulkevat käsikkäin – joskus rinnakkain, joskus napit vastakkain. Suunnittelijan tehtävänä on herättää ihmisten huomio, vakuuttaa heidät ja lopulta saada heidät toimimaan. Tuo tavoite voi tuntua merkitykselliseltä tai täysin merkityksettömältä riippuen perspektiivistä. On helppoa eksyä numeroiden ja KPI-mittareiden keskellä, joissa jokainen klikki ja konversio analysoidaan, mutta mikä oikeasti antaa luovalle työlle merkityksen? Mikä valaa uskoa silloin, kun kaupallinen maailma tuntuu pinnalliselta ja menestystä mitataan pääosin euroissa?
Vastaus löytyy usein pienistä hetkistä, jotka kuitenkin jättävät suuren jäljen. Se voi olla yllättävän ratkaisun löytäminen mahdottomalta tuntuvan haasteen edessä, uudenlaisen näkökulman tarjoaminen urautuneelle tai kiitosviesti asiakkaalta, joka yhteisen projektin myötä on saanut positiivisen nosteen liiketoimintansa lisäksi myös omalle uralleen. Nämä kohtaamiset muistuttavat, että mainonta ei ole pelkkää myyntiä ja markkinointia – se on aina myös ihmisten välistä vuorovaikutusta ja inhimillistä yhteyttä.
Parhaat ideat harvoin syntyvät yksin puurtamalla, vaan todennäköisemmin yhdessä jaettujen ajatusten ja intohimon kautta. Jokaisella on maailmasta omat kokemuksensa ja kun ne yhdistetään muiden vastaaviin, syntyy jotain erityistä. Tuloksena voi olla nerokas slogan, hillitön korvamato tai hätkähdyttävä visuaalinen idea, mutta tärkeämpää kuitenkin on se, millaisissa olosuhteissa ajatus syntyy. Se, minkälaisen jäljen prosessi lopulta jättää tekijöihinsä, on vähintään yhtä tärkeää kuin valmis tuote.
Merkityksellisyyttä voi löytää myös tiedostamalla, miten työ vaikuttaa muihin. Palvelun tai tuotteen myymisen ohessa, on mainonta myös tunteiden herättämistä ja parhaimmillaan jopa maailman muuttamista. Kun onnistuu koskettamaan ihmisiä, ohjaamaan jonkin uuden äärelle tai inspiroimaan heitä, tuo se työhön syvyyttä ja tarkoitusta. Vaikka pääasiallinen tavoite olisikin myynti, voi sen tehdä tavalla, joka tallentuu mieliimme positiivisena sukupolvikokemuksena ja viihdyttää vielä vuosienkin jälkeen.
Mainonnalla voi luoda hetkiä, jotka jäävät elämään ja rakentaa yhteyksiä, jotka kestävät. Löytämällä merkityksellisyyttä näistä jaetuista hetkistä on mahdollista tehdä kaikesta enemmän kuin vain kaupallista suorittamista. On totta, ettei maailmaa voi joka päivä pelastaa mainonnalla – joskus toki sitäkin, mutta joka päivä on mahdollista pelastaa oma, kollegan tai asiakkaan päivä, ihan vain olemalla se päivän paras kohtaaminen. Sillä valo jonka näet muissa, on parhaimmillaan aina heijastuma itsestäsi.
Anna Holopainen, Senior Creative