Yrityskulttuuri on bisnesjargonin kulutetuimpia sanoja. Olemme kaikki nähneet nuo toimistokäytäviä koristavat julisteet, joissa muistutetaan tiimin jäseniä pysymään rohkeina ja kehittymään ikuisesti. Kuitenkin, luovan toimiston operatiivisena johtajana, on käynyt kirkkaasti ilmi, että yrityskulttuuri on, tai sen tulisi olla, paljon muutakin kuin sloganeita ja sisäisiä ohjeistuksia.
Yrityskulttuuri ei ole arvo-workshoppeja tai kiveen kirjoitettuja sääntöjä, vaan jotakin paljon vaikeampaa: johtajien päivittäistä omistautumista esimerkilliselle käytökselle. Yrityskulttuuri on päivittäisten toimiemme kokonaissumma. Kulttuuria on tapamme puhua, olla läsnä, palkata ja päästää irti ihmisistä, ja jopa sitä, miten kohtelemme toimistotilojamme. Joten, jos et ole saavuttanut toivomaasi yrityskulttuuria, ongelma ei luultavasti ole tiimisissäsi, vaan sinussa.
Viime aikoina olen usein kuullut ja lukenut yrityskulttuurin olevan jokaisen yksilön vastuulla. Toki, jokaisella tiimin jäsenellä on mahdollisuus vaikuttaa organisaation ilmapiiriin omalla panoksellaan, mutta suurin vaikutusvalta ja vastuu on eittämättä johtajilla. Siksi meillä, johtajilla, perustajilla ja/tai omistajilla, on velvollisuus kehittää kulttuuria juuri esimerkin kautta.
Kulttuuria luodaan teko kerrallaan ja erityisesti silloin, kun kamppailemme haasteiden ja kriisien kanssa. Viime vuosina molemmat näistä ovat tulleet tutuiksi monelle alalla, niin myös meille Kauaksella. Mietipä hetki huonointa työpäivääsi viime vuonna, sitä, jolloin olit haasteinesi äärirajoilla. Huusitko? Puhuitko tiimiläisesi päälle tai juoruilit? Välttelitkö omaa osuuttasi lomautuksista?
Heijastele käytöstäsi äärimmäisen rehellisesti, sillä huonoin hetkesi on nyt osa yrityskulttuuriasi.
On välttämätöntä ymmärtää, ettei kulttuuria rakennetta neukkareissa, vaan jaetuissa hetkissä, riemun ja erityisesti vaikeuksien keskellä. Yrityskulttuurissa on kyse ennen kaikkea siitä suoraselkäisyydestä, jota osoitamme, kun vaikeita päätöksiä on tehtävä. Joten, vaikka mainion yrityskulttuurin eväät kuulostavat simppeleiltä, on aidosti hyvän kulttuurin luominen ja hengissä pitäminen ennen kaikkea kovaa työtä. Siksi se syntyy ainoastaan elämällä arvojamme todeksi jokaisessa hetkessä.
Joten, jos kamppailet yrityskulttuurin kehittämisen kanssa, on aika kurkata peiliin. Unohda seinälle maalatut voimalauseet ja keskity rakentamaan aidosti kestäviä toimintatapoja, jotka paitsi innostavat tiimiä, myös tuovat tuloksia. Johtamisen keskiössä on oltava jo nyt tulevaisuuden taidoiksi tituleeratut elementit: rehellisyys, empaattisuus sekä horjumaton omistautuneisuus tavoitteillemme.
Esimerkillä johtaminen on ehdottomuus. Sillä mikäli sinun sanasi ja tekosi johtajana eivät kohtaa, miksi tiimi luottaisi sinuun tai suuntavaistoosi?
Janita Suojanen, Director, Operations & HR