Kymmenen vuotta sitten syntyi Kauas – tarina kaverusten intohimosta valokuvaukseen, liikkuvaan kuvaan ja tarinankerrontaan. Syy perustamiseen oli luoda sen tiimille paras mahdollinen paikka tehdä luovaa työtä ja kasvaa ja tämä on säilynyt keskiössä hienosti tähän päivään asti.
Osaamisen, intohimon ja itseluottamuksen kautta kautta aukesi mahdollisuuksia tehdä lukemattomia brändifilmejä, sisältöjä ja markkinointia brändeille kuten Olympus-kamerat, Wilfa-pienkodinkoneet tai Porsche.
Toimisto ei startannut perinteisen kaavan kautta, vaan hyvin orgaanisesti, ilman kenenkään alan aiempaa vakiintunutta kokemusta. Asiakkaiden projektit hoidettiin kuitenkin alusta alkaen intohimolla, laadulla ja poikkeuksellisella asenteella. Tämä johti kasvuun ja toi mukanaan uusia asiakkaita sekä entistä isompia projekteja ja iloksemme myös suurin osa ensimmäisistä brändeistä on edelleen matkassa mukana.
Alussa kovan luokan kansainvälisistä asiakkaista huolimatta itsestä puhuminen, eli se oman markkinoinnin ja viestinnän tekeminen ei koskaan muodostunut kovin tärkeäksi vaan keskityttiin itse tekemiseen ja ihmisiin. Tämä suomalainen vaatimattomuus ottaa niin helposti valtaa ja siitä eroon pääseminen on hankalaa. Vanha sanonta ”Suutarin lapsilla ei ole kenkiä” tai englanniksi tunnettu, ”You can always tell a cobbler by his shoes” pitää paikkansa ja esimerkkejä löytyy kaikilta aloilta. Kauaksella kuvailimmekin itseämme pitkään termillä ”the well kept secret”. Kun itsestä puhumiseen ei olla totuttu, on sen aloittamiseen korkea kynnys. Asiaa ei myöskään helpota fakta, että suurin osa mainostoimistojen itsestä puhumisesta on melko mitäänsanomatonta ja geneeristä markkinointihöpinää. Markkinointihöpinän tuottamisen toisessa päässä taas on se, että yritetään olla niin cooleja, ettei sanota yhtään mitään. Mainonnan saralla ”thought leadership” on vaikea laji ja jopa hieman allergisia tunteita herättävä, vaikka juuri siinä jatkuvasti autamme omia asiakkaitamme.
Kuvittelemmeko olevamme niin ajattelevaa ja tiedostavaa väkeä, että on vaikea löytää sitä omaa aitoa tone of voicea? Oli miten oli, nyt kuitenkin Kauaksen 10v. synttäreiden kunniaksi ja jo hyvän matkaa kuljettuamme aloitamme oman matkapäiväkirjan. Päiväkirjat tulevat koostumaan tiimimme näkemyksistä ja kokemuksista matkan varrelta ja pitää sisällään pohdintoja uusista seikkailuista – toivottavasti viihdyt mukana. Tehdään parhaamme, että ollaan aitoja.